2011年4月16日 星期六

The More We Possess The Less We Own of Ourselves-Brett Anderson


Artist: Brett Anderson


The More We Possess, The Less We Own Of Ourselves

Baby thought she really needed that sofa
Baby thought she really wanted that dress
Baby thought she really had to have two cars
Baby thought she really had to say yes
寶貝她想她真的需要那個沙發
寶貝她想她真的想要那件洋裝
寶貝她想她真的必須有兩輛車
寶貝她想她真的必須說“好”

But the more she possessed,
The more she'd slide into debt
And the more she possessed
The less she owned of herself
但她擁有越多
她越是陷入負債當中
一旦她擁有越多
她能夠保持的自我越少

Baby thought she really needed that hairstyle
Baby thought she really had to say yes
Baby really needed acres of carpets
Thought she'd be happy if she had larger breasts
寶貝她想她真的需要那樣的髮型
寶貝她想她真的必須說“好”
寶貝真的需要好幾畝的地毯
覺得她如果能隆胸她會更開心

Everybody said you can't live without them
Everybody said you have to say yes
So Baby spent her everything on this lifestyle
But it's a lifestyle that doesn't exist
每個人都說沒有他們你不能生活
每個人都說你必須(對他們)說“好”
所以寶貝費盡思量使自己符合這樣的生活型態
但,這是一個根本不存在的生活方式

And the more she possessed
The more she'd slide into debt
And the more she possessed
The less she owned of herself
一旦她擁有越多
她越是陷入債務當中
她擁有越多
她所保持的自我越少

Yes, the more we possess
The more we are in debt
And the more we possess
The less we own of ourselves

是的,我們擁有的越多
我們越是陷入債務當中
我們擁有的越多
我們所能夠保持的自我越少
 
-
聽這首歌的時候音量轉得很大聲,提琴聲還有咚咚聲都讓我很震撼,在加上Brett的警語般的提醒真讓我有種心痛的憐惜與懺悔。提琴聲將所有的思潮與情緒一波波地往上推,尤其是“But the more she possessed, the more she'd slide into debt. And the more she possessed, the less she owned of herself.”這一段。我們的自我是從我們自己的內心發覺培養而生,而非全然由這個社會造就。後者成就的自我不是一個真正的自我只是一個隨他人之說而是的生物;他的自我不能稱之為自我,只能說是屬於社會的、他人的意識。

沒有留言:

張貼留言